Elromlott az autója?
Szervizt keres?
Segítünk választani!

vezérlés csere

Motortípustól függően a főtengely által hajtott vezérműszíj, vagy vezérműlánc hajtja a vezérműtengelyt, amely a szelepek nyitását és zárását vezérli, ezzel pedig lehetővé teszi a motor működését. Elsősorban a főtengelyt és a vezérműtengelyt köti össze, de a dízel motoroknál a befecskendezőszivattyút is meghajtja. A vezérműszíj csereperiódusa álltában 3-5 év, vagy 90-120 ezer km között változik gépjárműtípustól függően, míg a vezérműlánc élettartama akár a gépjármű teljes élettartamát is elérheti.

A vezérműszíjat azért kell rendszeresen cserélni, mert annak elhasználódása a gépjármű üzemzavarához vezethet, amely akár a motor károsodását is okozhatja. Ha a vezérműszíj anyaga elfárad, akkor könnyen elszakadhat. Szakadásnál komoly anyagi károk keletkeznek az autó motorjában, így például dugattyú törés, szelep törés, szelep görbülés, hengerfej sérülés, sőt extrém esetben akár motorblokk törés is történhet, amelynek javítása többszörösen meghaladja egy teljes vezérléscsere összegét. A vezérléscsere jellemzően a vezérműszíj, a feszítőgörgő(k), a vezetőgörgő(k) és a vízpumpa cseréjét tartalmazza.

A vezérműláncra jellemzően nincs konkrét csereintervallum megadva. A gyakorlatban akkor szokás cserélni, amikor a lánc megnyúlik. Ennek felismerhető hangja van. A tapasztalatok szerint a vezérműlánc élettartama több százezres nagyságrendű.

×
×